Theoricum opus | Napoli 1480 – Theorie musice tractatus | ms. del Theoricum opus | 1479 | GB-Lbl Theorica musicae | nuova ed. del Theoricum opus | Milano
1492
Pratica
Micrologus vulgaris
cantus plani | 1482 | I-Bc Practica musice | Milano 1496 – Musices practicabilis
libellum | 1480 | prima stesura del II libro della Practica | US-CAh – Tractatus practicabilium
proportionum | prima stesura del IV libro della Practica 1482 | I-Bc – Liber primus musices
practicabilis | prima stesura del I libro della Practica | copia del 1487 | I-BGc – Tractato vulgare de canto figurato | trad. it. di F. Caza del II libro della Practica | Milano 1492 Angelicum | sintesi in it. di Theorica + Practica | Milano 1508
[senza frontespizio, dal colophon:] Franchini Gafori Laudensis musices professoris Theoricum opus armonice discipline explicit.
[c. 1v] Liber primus huius operis ...
[c. 2 v] Clarissimi ac prestantissimi musisci Franchini Gafori ... ad reverendissimum dominum dominum Iohannem Arcimboldum ... cardinale Novariensem.
[c. 2v] Prohemium ...
[c. 114v] Impressum Neapolis per magistrum Franciscum di Dino florentinum. Anno m.cccc.lxxx. Die octavo octobris. Invictissimo rege Ferdinando regnante. Anno regni eius vigessimo tertio.
[c. 115r] Incipit registrum huius libri...
cm 18 x 24 | [116] cc. | registro: i4 + ii-xv8 [non segnato, incipitario fogli a c. 115r]
— London, British Library, Hirsch IV.1441 | autografo preliminare
*
**
c. [1r]
2r
[bianca]
c. [1v]
2v
[indice]
c. [2v]
3v
[dedica a Giovanni Arcimboldi, cardinale di Novara] + Prohemium
c. [5r]
–
[bianca]
c. [6r]
1r
6r
[Liber primus] [capitoli i-viii]
c. [19r]
14r
18r
Liber secundus [capitoli i-viii]
c. [31r]
26r
30r
Liber tertius [capitoli i-viii]
c. [52v]
47v
51v
Liber quartus [capitoli i-viii]
c. [74v]
68v
73v
Liber quintus [capitoli i-viii]
c. [114v]
108v
112v
Explicit + Colophon
c. [115r]
109r
113r
[registro]
c. [116r]
110r
114r
[bianca]
* Cartulazione dell'esemplare di Firenze, che manca del primo fascicolo (cc. 1-4) e della prima c. del primo fasc. (c. 5); inoltre c. post 61 non numerata (61bis).
** Cartulazione dell'esemplare di Strasburgo che manca delle carte fra 11 e 12 e fra 107 e 108 (ultima del fasc. ii e prima del fasc. xv); la carta bianca del primo fasc. è stata prob. spostata a inizio volume.
Theorica musicae | Milano 1492
Theorica musice Franchini Gafurii laudensis [Teoria della musica di Franchino Gaffurio lodigiano]
[c. 68r] Impressum mediolani per magistrum
Philippum Mantegatium dictum Cassanum, opera et impensa magistri Ioannis Petri
de Lomatio, anno salutis m.cccc.lxxxxii, die xv decembris.
— Prefazione a cura di Gaetano Cesari,
Roma: Reale Accademia d'Italia, 1934.
— Bologna: Forni, 1969.
— Paris, Bibliothèque Nationale [F-Pn]
Edizioni moderne
— Thesaurus Musicarum Latinarum,
Bloomington: Indiana University I · II · III · IV · V
— [Illuminati 2005] Introduzione di Ilde
Illuminati e Cesarino Ruini, traduzione e commento di Ilde Illuminati (testo
latino a fronte), con un saggio di Fabio Bellissima, Firenze: Edizioni del
Galluzzo, 2005.
Traduzioni
— Franchino Gaffurio, The theory of
music, a cura di Claude V. Palisca, traduzione introduzione e note di Walter
Kurt Kreyszig, New Haven: Yale University Press, 1993.
— v. Illuminati 2005.
c. [1]
[frontespizio]
c. [1v]
Errores impressoris negligentia commissi in hoc
opere...
Ad
magnanimum et pientissimum dominum Lodovicum Mariam Sphortiam vicecomitem, Bari
ducem, principis excellentissimi et rei Mediolanensis gubernatorem, Franchini
Gafuri laudensis in delubri maioris choro phonasci theoricum opus musice
discipline
QVorum
magis sententiae accedere debeam maxime aeui tui Rectot Lodouice Sphortia: an
eorum qui tam ocii quam negotii rationem exigunt et neglectum (emoriente opera)
diem duplici foenore calumniatricis diligentiae resarciendum putant: an eorum
qui turpem desidiae notam et ignauae socordiae ignominiam brutis animantibus
onerosam et peculiarem sarcinam attribuunt nundum satis compertum habeo. Ii
quid hominem liberum agere conueniat: Ii quid unumquenque fugere maxime
oporteat: ante oculos quasi in tabula proponunt. Verum enim uero cum ad
utranque opinionem bonarum artium et litterarum studia imprimisque scribendi
exercitatio satis facere uideantur: recti ocii mei sanciendam rationem
arbitratus: ad musicen litteris a squalore et iniu ia asserendam conuersus: et
si id mihi non arrogem ut ueterum uberiore Ingenio conquisitissima uolumina
superare aut aequare possim certe aemulari uoluisse (quanuis non assecutus)
pulcherrimum nec iniucundissimum iudicaui. Illud solum industriae et solertiae
meae opus uindico si non magna extimatione pensandum: plurima tamen et commoda
utilitate extimandum: quod cum ueteres illi caeterarum artium blanda copula et
annexu innato egregio acumine et uerborum luxuriante copia ueluti multiplicibus
radiis et aculeis discentium aciem oratione perstringant: Recentiores fere
omnes incomparabili iactura seu ignauia seu ignorantia ad artem ipsam
halucinantes insulsissima quandoque tum inania partim falsa et arenti barbarie
ieiunoque stilo inuoluta et confusa prodiderint: Nos ab extremis medio
decurrente linea per expeditum iter ecphrasi idest mera puraque enarratione
tritis non sordidis uocabulis scribete orsi uetustate obsoleta nouauimus:
fuccata et infecta repurgauimus tenebricosis lucem: subtilioribus aditum:
haerentibus fidem addidimus: ut uigilias nostra, explorari introrsumque
cognosci ad minutias usque apprime cupiamus. Nouitiorum non improbatis
opusculis id super ingessimus: ut faciliorem discere auentibus uiam
aperuerimus. non quod ab iis nostra auersa uel absona sint: sed quia adeo non
parum momenti habeat referatque quo modo quam non inconcine et quam dilucide
quicquam dicatur. usuque euenit ut qui artes excoluerunt inuentoribas ipsis
(quod magis prosint) praeferantur: sicut qui erutum ex terrae uisceribus aurum
purgant: et ad usum gentibus partiuntur hos excellunt [-f.ivr-] qui ex
aurifodinis aes pretiosius scrutantur. Auxit uero opinionem meam (ut currenti
calcar subderet) uir consumatissimus Iacobus tuus antiquarius: cuius tanta est
uel auctoritas uel relligio uel cum summa morum et uitae integritate
scientiarum omnium eruditio: ut nil aeque contentiosum sit: quam quo magis
praestet uelle diutius perquirere. Huius cohortatione ad scribendum pellectus
uagum alioquin opus tibi bona fide (ea scilicet quae principi debetur integra)
et antiqua deuotione dedico principum mittissime: Liber hic uernaculus
transfuga meus cuius uita sub alea capitali calculo est: te sibi contra
uitilitigatores asserit patronum nuncupat et facilem dominum recognoscit et
quando doctrinae nobile diuersorium ex thesauris opulentiae tuae publicasti
liberalia studia prouehis opificum et agricolarum curam non negligis humilem
sub lare sanctissimo locum precatur: Tu Martii laboris scientissimus conclusis
Iani frementis foribus pacem abortiuo bello Italiae non modo et Europae uerum
orbi et gentium nationibus consecrasti: Tu firmissimo hominum consensu
humanitatis prudentiae et liberalitatis palmam utraque manu ocupasti. Nichil
nisi magna sapientia cogitas: maiore consilio disponis: paterna et maxima
fortuna regis et gubernas. Quare et tibi sapientissima arborum Morus cognomen
dedit. Tu uirtutes toto orbe fugientes reuocas: amarique et exquiri cogis dum
ueterum imperatorum more: rei publicae tuae foelix Augustus: doctiores probas: praemia laboribus proponens amplissima: Hac coelesti ad aeternam ingentis
nominis adoream semita tecum ueteres iere heroes: quos de humano genere bene
merentes grata numinibus ascripsit et rudis antiquitas: Suscipe igitur hilari
(quod soles) fronte ab homine tibi deditissimo elucubratum musices opus: et
licet eruditissimum tuum antiquarium litteratorum coetu confoueas et cantorum
tibi chorus integer suauissimo concentu applaudat: dignare (quo ad ocupationes
tue permiserint) quod in me potuerit nouissimum ingenium inspicere. Quodsi (ut
cupio) bene cesserit: age ut tua liberali comendatione liber ornatus
absolutusque: publicum qui praepetibus pennis acceperit dignus habeatur. Vale.
Quisquis
ades: cuius digitis dictara teruntur
Nostra: bonus quisquam si tamen ista
tenit:
Num placeo: an laus una labor: Iuuisse placendo
Mens fuit: an
meriti pondus inane mei est?
Ambigo: promeritum fastidit gratia? nulla est
Gratia: uix tabulis gratia nomen habet.
Quid Maurus: leget haec
princeps? leget: acrior angit
Cura: erit hic laudis fructus ut ille legat.
Perlegat: exemplo releget quicunque: dicatum est
Huic opus: auspitiis
exeat huius opus.
Prima grauant: animos sueuit mulcere uoluptas
Proxima: sic studium quod fluit arte iuuat.
Ocia qui fouit numeris:
agit ocia ne sint
Ocia: sunt cautis ocia grata tamen.
Aethera tellurem
pontum uolucresque ferasque
Astra deos homines Musica auerna rapit
Ingenio experiente prius: nunc arte probentur
Cantus: nunc ratio est:
prima libido fuit.
De
musicis et effectibus atque commendatione Musicae disciplinae ·
Capitulum Primum
De Musica mundana
· Capitulum Secundum
De Musica humana · Capitulum Tertium
De musica instrumentali · Capitulum Quartum
De Musico et cantore
· Capitulum Quintum
Plus confert Musico Ars quam natura ·
Capitulum Sextum
De Iudicio Musicae · Capitulum Septimum
De
Exquisitione et Inuentione Musicarum Consonantiarum · Capitulum
Octauum
De
Diffinitione Musicae et de Accidentibus Sonorum · Capitulum Primum
De
Sono non Voce et Vocum Distinctione · Capitulum Secundum
De Grauitate
et Acumine atque Interuallo · Capitulum Tertium
De Formatione
Consonantiae. · Capitulum Quartum
In Quibus Proportionibus Consistant
Consonantiae · Capitulum Quintum
Quid sit numerus et quod in cunctis
rebus est necessarius · Capitulum Sextum
De multiformi numerorum
diuisione · Capitulum Septimum
De principiis numerorum et eorum
progressionibus · Capitulum Octavuum
De
discreta et Continua quantitate · Capitulum Primum
De diffinitione
et distinctione proportionum · Capitulum Secundum
De quinque
generibus proportionum maioris et minoris inaequalitatis · Capitulum
Tertium
De formatione specierum cuiuscunque generis · Capitulum
Quartum
De productione superparticularium ex multiplicibus et
superpartientium ex superparticularibus · Capitulum Quintum
De
exquisitione plurium consimilium superparticularium proportionum ·
Capitulum Sextum
De Triplici proportionalitate · Capitulum Septimum
De Proportionibus conducentibus musicas consonantias · Capitulum
Octauum
De
consonantiis ex Proportionibus eductis · Capitulum Primum.
De natura
et formatione consonantiarum ex proportionibus · Capitulum Secnndum
De natura toni et semitoniorum · Capitulum Tertium.
De natura
Diapentes et Diapason · Capitulum Quartum
De ordine consonantiarum
· Capitulum Quintum
Diapason consonantia ex alio quam ex multiplici
genere euenire non potest · Capitulum Sextum
In quo genere
consistant diapente diatessaron et Tonus · Capitulum Septimum
De
Consonantiis Diapasondiapente et Bisdiapason atque de interuallis aliarum
simphoniarum · Capitulum Octauum
De
Inuentione et dispositione sonorum · Capitulum Primum.
De tribus
Tetracordorum generibus · Capitulum Secundum
De Interuallis
quindecim cordarum · Capitulum Tertium
De dimensione cordarum per
tonos et consonantias ex proportionibus deductas · Capitulum Quartum
De diuisione tonorum per propria semitonia · Capitulum Quintum
De Aplicatione litterarum et sillabarum ad cordas sedundum latinos ·
Capitulum Sextum
De speciebus diatessaron et diapentes · Capitulum
Septimum
De speciebus diapason et de progressionibus modorum ·
Capitulum Octauum
DIcamus
numeris Therpsicore genus
Diuum: quae modulos pyeri corrigis
Inuenti
pretium: non ebur aureae
Nunc testudinis: aut tollere tibias
Dementis
Satyri carmine praeparo:
Picarum ue loquar nomina siluulis:
Sed quae
dulcisonis mellifluum mellos
Aptauit citharis ut spacium notas
Et
tractus teuuis linea clauderet:
Quae certa cohibet consona dissonis
Norma: queque ciet corpora pulsibus
Naturam moderans regula firmior.
An fractus ratio praecipites tenens
Cantatur. Comites quae egregia
trahit
Astris luce pares: primaque circino
Mensuram relegit fine
carentium.
Succedens numerat uix numerabile.
[65v] Altum per tenebras
tertia suspicit:
Coelorumque uias uelleque luminum
Ad regnum Elysium
haec ad superum lares
Commostrauit iter: sistit originem
Vicinamque
polo: qua effigies lyrae
Intermixta nitet fulgida sydera.
Oran um
numeros temperat haec sono
Vt Gracchum famulus: commoda et artibus.
Aut
iucunda comes: dia poemata
Haec pangit: probat haec praemia olympica
Seu plectro expedias: seu querimoniis
Lugubris repetas carmina naeniae:
Seu lectos numeros: haec Venus imbuit
Potu nectareo et triplice gratia:
Torpentem docilis: pellere inertiam
Seu conuiuia: seu te choreae
tenent:
Cum motus facilis iactat ionicos
Virgo: siue uiri conscia
amoribus
Transuersis oculus ridet ab angulis
Et reddit gracili uerba
silentio:
Quod Cypris iaculum torquet ad intima.
Tunc tuta est modulis
falsa proteruitas:
Quae laesae eripitur uirginis unguibus.
Quanuis pace
magis congruat et ioco
Ludus apta: replet bella perhorrida
Vrgenti
sonitu: nec stabiles rapit
In discrimen atrox: tantus adest tubae
Clangenti furor: et sunt lituo impetus
Mentes arma et equos qui
stimulent: nouos
Affectus animis dat: recreat: fugat.
Hoc uidit sapiens
urbs Lacedaemonum:
Quanuis plurisonas abnuerit fides.
Arma arma ad
medias uir macedo dapes
Reiectis epulis arma sub insonat:
Mutato
phrigio mox repetit thoros.
Bacchantes reprimens ter quater aeditus
Huius pythagoras posse palam facit:
Argutum ut crepuit tibia doricum.
[66r] Instrumenta cupis qui uaria et nota
Cantus multiplici noscere:
dictitant
Naturaeque parens Sanctior et Plato
Flaccus Virgilius Tullius
eloquens
Et doctus Fabius plurima: Achaica
Ars dudum obtinuit iura
quiritium.
Nec si conticuit notaque serius:
Discentem pigeat forte
senescere.
Num tu docte senex articulos rudes
Formas ad citharae dulce
periculum?
Ah non depuduit distere iam senem:
Quod nescire magis
dedecuit uirum:
Ingens Milciades quem uigilem rapit.
Sit tanquam
speculum Socraticus labor
Haec molles animos conciliat: feros
Mollit
cura decens regibus affuit.
Sic antro aeacides semiuiri senis
Grandes
ad Citharam composuit manus:
Quae missis fidibus diruta pergama
Grais
exhibuere Hectorea nece.
In caedem a modulis proripuit furor:
Vt bello
redeuntem exciperent lyrae.
Quaesitas apii uoce coronulas
Inter
sanguinolentae arbitrium necis
Sertis imperii trux Nero praetulit.
Huius centuplicem rex Babylonius
Surdam audire sonum iussit imaginem.
Hanc Moses phario surripuit iugo
Qui gentem recutitam: exhibuit sacris:
Alternantque tholi hinc uocibus organa
Sacrati: ars sterilis non
sterilis labor
Suauis grex repetit: quem bonus aethiops
Auri propositis
conditionibus
Cantantem reuocauit numeris fauens:
Vt uirtutibus est
diffugium unicum.
Hanc reges populus uillula Ciuitas
Iuncundae
uenerantur leuat omnia.
Incude haud scio quid musicum ab ignea
[66v]
Brontes et Steropes Trinacrii infremunt:
Spirantes zephyri flammeus et
globus
Et riuus saliens suaue remurmurant.
Feruens caeruleum qui trabe
naufraga
In ferro esuriens uerberibus secat:
Solatur modulis saeuaque
grandinum
Luctantesque notos fluctibus increpat.
Gleba falce iugis
uomere sarculo
Aut rastro agricolis integra brachia
Laxis restituit:
pascua fistula
Commendat pecori: et frugibus area
Messorum grauior
uocibus instrepit.
Cantu pensa trahunt dura puellulae
Ne frigus labor
et taedia sentiat.
Festo sole canens vlmus opacior
Aufert omnem operum
pectore rustico
Curam: quin fatuis grataque beluis
Est: agni caper hinc
hinc aries salit.
Et ceruus pauidis excipit auribus
Oblitus dapium
murmura fistulae.
Venator teneri cespite graminis
Dum cantu recubans
flamina prouocat.
Auritas nemorum credidit arbores:
Quas uidit fidibus
threiciis rapi.
Et captam stupuit sic uolucrem oscinem:
Quae complet
liquidum cantibus aethera:
Prata et faticanis mulcet oloribus.
Est lac
dulce fluens alituum gula.
Siluis atque Lari cecropides canunt
Et regum
thalamis psitacus infrequens
Auratas caueas gutture fabricat.
Tinnitu
quoque Apes per thyma hymettia
Ad mellis redeunt suaue opus inuiae.
Nec
surdis odio est musica piscibus.
Sit testis miseri casus Arionis.
Haec
pisces scopulos haec rapit aequora
Tritona et madidis nereides comis.
Semper fluxa potest sistere flumina.
[67r] Et non mobilium pondera
montium:
Ad valles modulis compulit humidas.
Nec Dirce stabilis saxa
uolantia
Ad thebas stupuit: cum caneret lyra
Amphion: uacuo haec dulce
opus ingerit.
Et fessum exhilarans allicit ocium:
Festiuae parat haec
fraena licentiae
Vnguento et bibulis purior amphoris.
Vrentes fugat
haec solicitudines:
Et mentem leuat ex aestibus anxiam.
Grande haec
ingeniis praesidium admouet.
Et nigram nebulam pectoribus citat.
Hanc
proter regio est nomine clarior
Gallorum ut celebris Gallia cantibus
Gallorum celebrata Idaque tympanis:
Gallorum similis Bistonidum cohors
Supplaudit strepitus ad Berecynthios.
Haec lucis Satyros capripedes
ciet
Faunos: semideum cum dryadum grege.
Et Bacchi celeris cornua
suscitat:
Custodem: et dubio semper ut it pede.
Mirum si pecudes et
iuga mentium
Et cum fluminibus mulcet amabiles
Siluas: cumque mari
corripit et feras?
Infanti aut querulo molliat ubera:
Aut mentes
hominum possideat Leues?
Mirum si numeris Echo remugiat?
Siren uoce
cauas: aut tenuit rates:
Immanisque Cyclops luminis unici
Soletur
uitium dispare fistula:
Nisaeusque lapis condidicit modos?
Mirum si
furias daemonias arceat?
Orcus nil miserans audiit Orphea:
Dum fisus
modulis Euridicen petit.
Placatum uigilem Cerberon et Styga
Seque ipsum
stupuit portitor inferus.
Indignans lachrymas Eumenidum pater
Sensit
Taenareus quid pietas foret.
[67v] Tollit nil animas imperiosius:
Nec
desyderium fortius occupat:
Harpyiae unguiculis haec uiolentior
Gaudet
carminibus perficere omnia.
Nunquam perdomitam Castalidum notis.
His
Tortam aggredior uincere Monycham.
Flecteturque puto: ni tumidum mare
Lucos saxa feras et rabiem Aphrici
Toruam persephonen diraque Tartara
E normi superet saeuitia: insolens
Vt forma exuperat Tyndaridis decus.
Quaecunque orbe tegit sydereo parens
Natura: omne opus et musica
temperat.
Quem patri insidianti prius abstulit:
Haec cogit placidum
Lemniaco Iouem
Cantatis precibus cedere fulmini.
Hanc uirgo genetrix
Coelicoli ducis.
Nunquam iore leui tacta cupidinum.
Dilexit: meditans
et genus: et polum.
Et uates geminum Castora musicis
Flexit uocibus ut
lumina redderet.
Haec Phoebi decus est pyeridum choris.
Haec Phoebi
decus est dulce epulis deum.
Hac cantata moras Cynthia sustinet.
Hanc
Pan et Linus et Mercurius celer
Hanc prudens repetit pallas ab aegide:
Ha Sortes: Clarii et fatidici specus
Hac uerumque Iouem concinuit sacri
Vox flatus Dauidi fataque gentium.
Horum Gaffurius se gerit aemulum
Franchinus resonis dulciloquus modis.
Quis carmen meritum promerito
ferat
Huic qui Caliopes sacra refecerit.
Cuius docta opera musica
tollitur.
Cuiusque auspiciis musica floreat.
Cuiusque aere nitens
musica prodeat.
Vnus post ueterum longa uolumina:
Cantantem sequitur
uoce Boetium.
[68r] Vita consiliis arte scientia:
Vllum non Triuiis
conueniet parem.
Quare composita mente benignior
Vrbs rerum domina:
urbs urbibus imperans
O Diuum domus: o: patria mi inclyta
Patres o
pueri: uosque puellule:
Culmen grande hominum Mercurialium
Franchinum
meritis dicite laudibus:
Franchinum Immodicis tollite honoribus
Franchinumque piis cingite frondibus
Et myrto: aut olea: siue uolubili
Exornate hedera: siue apii magis
Serto: seu diadema haemonis apparat
Daphne: quae propria est Laurea Apollinis:
Cingat Tespiaci tempora
Musici:
LAVS DEO.
c. [68]
[colophon]
Il carme di Lancino Curzio (†1512) che celebra FG, sarà ripubblicato in una raccolta postuma di sue composizioni: Sylvarum libri decem (Milano 1521): 113v.
Practica musice | Milano 1496
I edizione (1496)
Practica musice Franchini Gafori Laudensis [Pratica della musica di Franchino Gaffurio, lodigiano]
[c. ll5v] Impressa Mediolani opera &
impensa Ioannis Petri de Lomatio per Gulielmum Signer Rothomagensem, anno
salutis millesimo quadringentessimo nonagessimo sexto [1496], die ultimo
Septembris. Alexandro sexto pontefice maximo & Maximiliano Romanorum rege
semper augusto ac Lodovico Maria Sfortia Anglo invictissimo Mediolanensium
dice, foelici auspicio regnantibus.
cm 20 x 29 | [112] cc. (ultima bianca) | registro: G4 a-b8 c6 aa-kk8 ll6
II edizione (1497) · I rist. (1502)
· II rist. (1508)
Practica musicae utriusque
cantus excellentis Franchini Gaffori Laudensis, quatuor libris
modulatissima Brixiae: impressa per Bernardinum Misintam de Papia, sumptu
& impensa Angeli Britannici.
III edizione (1512)
Practica musicae vtriusque
cantus excellentis Franchini Gaffori Laudensis, quatuor libris
modulatissima summa cum diligentia novissime impressa, impressa novissime
Venetiis: multisque erroribus expurgata per Augustinum de Zannis de Portesio
bibliopolam accuratissimum, 1512 die xxvii Iulii.
— Farnborough: Gregg, 1967.
— A cura di Giuseppe Vecchi, Bologna: Forni,
1972
— New York: Broude Brothers, 1979.
— Firenze, Biblioteca Nazionale [I-Fn]
— Paris,
Bibliothèque Nationale [F-Pn]
— Napoli, Biblioteca del Conservatorio S. Pietro a Majella [I-Nc]
— Munich, Bayerische Staatsbibliothek [D-Mbs]
— Paris,
Bibliothèque Nationale [F-Pn] — Toulouse, Bibliothèque municipale [F-TLm]
— Chapel Hill, University of North Carolina
Edizioni moderne
— Thesaurus Musicarum Latinarum,
Bloomington: Indiana University I · II · III · IV
Traduzioni
— Tractato vulgare de canto figurato, trad. di Francesco Caza (Milano 1492) | trad. del II libro | facs. Wolf 1922
— Franchinus Gaffurius, Practica
musicae, trad. a cura di Clement A. Miller, [Dallas]: American
Institute of Musicology, 1968.
— The practica musicae of Franchinus
Gafurius, trad. a cura di Irwin Young, Madison: The University of
Wisconsis, 1969.
Mss parziali
— Bergamo, Bibl. Angelo Mai, MAB 21 | Liber primus musices
practicabilis = copia del I libro realizzata da Alessandro Assolari (1487)
— Cambridge ma, Harvard University, Houghton Library, Mus 142 | Musices practicabilis libellum (= libro II) | copia del 1480
— Bologna, Museo della musica, A.69 | Tractatus practicabilium proportionum (= IV libro) | copia del 1482
Mss integrali
— Lodi, Seminario Vescovile, Panzetti 2.1-2 | 1955 | copia di don Luigi Salamina
— Pesaro, Bibl. Oliveriana, ms. 83 | 1503
Maffeo Vegio, Disceptatio... [cinque testi letterari] |
Milano 1497
[senza frontespizio, dal colophon:] Maffaei Vegii, Laudensis poetae et oratoris clarissimi, Disceptatio terrae Solis et Auri · liberque Philalitis et Veritatis · necnon De foelicitate et Miseria · carmen quoque Astianactis · atque Describendae rerum gestarum historiae excusatio
[c. g 4v] Impressa Mediolani xiii maii 1497 per Guillermum Signerre Rothomagensem, regnante Ludovico Maria Sfortia Anglo, Mediolanensium duce invictissimo.
La sola Disceptatio era già stata pubblicata a Digione nel 1492 [ISTC] e verrà ripubblicata a Parigi nel 1511 [D-Mbs] — una copia ms. è a Madrid, Complutense [HT]
Facsimili
— London, British Library [GB-Lbl], copia mutila di un bifoglio [cc. e3-e4], rilegata con un fasc. di 15 cc. ms. in cui vi sono altri scritti di Vegio: Pompeana [1423], Convinum Deorum [1430], Ad Savalvatore nostrum in sepulcro positum
— Munich, Bayerische Staatsbibliothek [D-Mbs]
a1r-v
[dedica di Franchino Gaffurio a Giacomo Antiquario]
a2r-c3v
Maffeo Vegio, Disceptatio inter Terram, Solem et Aurum
c3v
[carme di Pantaleone Malegolo]
c4r
[dedica di Franchino Gaffurio a Giacomo Antiquario]
c4v
[dedica di Maffeo Vegio]
c5r-d4v
Maffeo Vegio, Dialogus Veritatis et Philalitis
d5r
[dedica di Franchino Gaffurio a Giacomo Antiquario]
[dedica di Maffeo Vegio a Gerardo Landriani]
Maffeo Vegio, Dialogus de Felicitate et Miseria
De
discreta et Continua quantitate · Capitulum Primum
De diffinitione
et distinctione proportionum · Capitulum Secundum
De quinque
generibus proportionum maioris et minoris inaequalitatis · Capitulum
Tertium
De formatione specierum cuiuscunque generis · Capitulum
Quartum
De productione superparticularium ex multiplicibus et
superpartientium ex superparticularibus · Capitulum Quintum s
De
exquisitione plurium consimilium superparticularium proportionum ·
Capitulum Sextum
De Triplici proportionalitate · Capitulum Septimum
De Proportionibus conducentibus musicas consonantias · Capitulum
Octauum
f2r
[versi di Lancino Curzio a Maffeo Vegio]
f2v
Maffeo Vegio, Astianax [poemetto]
g1r
[carme di Cesare Sacco a Maffeo Vegio]
[Maffeo Vegio] Excusatio a scriptione gestarum Italiae ad Antonio Pisanum
g4v
[carme di Carlo Aretino]
[carme di Pantaleone Malegolo]
[colophon]
Angelicum |
Milano 1508
[occhiello:] Angelicum ac divinum opus musice Franchini Gaffurii laudensis regii musici ecclesieque Mediolanensis phonasci materna lingua scriptum
[colophon:] Impressum Mediolani per Gotardum de Ponte anno salutis millesimo quingentesimo octavo, die sextadecima septembris, Iulio Secundo pontifice maximo ac christianissimo Francorum rege Ludovico duce Mediolani foelici auspicio regnantibus.
in folio | [50] cc. | registro: A4 B-F6 G-h5 I6
Facsimili
— Paris,
Bibliothèque Nationale [F-Pn]
— repr. Bologna: Amis, 1971.
A i r
[occhiello]
A ii r
[incisione] + Sonetto de prete Blanco de Picolomini lyrico Senense al lectore
A ii v
Ad Franchinum Gafurium musicum de saeculo unice benemeritum. Iacobi Antiquarii carmen
Ioannis Antonii Cuxanii physici carmen
Hyacinthi Arpinatis carmen
Maurii Ugerii Mantuani carmen Tractatus secundus [capitoli i-xviii]
E vi v
Ioannis Iacobi Biliae lLaudensis ad lectorem epigramma
Tertius tractatus [capitoli i-xi]
G i r
In lividum: Ioannis Iacobi carmen
G i v
Tractatus quartus [capitoli i-viii]
H ii v
Aemylii Merulae Novariensis carmen
H iii r
Tractatus quintus et ultimus [capitoli i-xii]
H iv r
[registro:] Omnes sunt terni, preter A G H sunt duerni
Lancini Curtii poetae et oratoris carmen
H iv v
Hyeronimi Segazoni physici ac poetae carmen
Caesaris Sacci Laudensis, Praepositi Viglevani [sic] carmen
H v r
Ioannis Andreae Summaripae Laudensis carmen
Ioannis Augustini Brugatii Laudensis carmen
Georgii Villani Laudensis carmen
H v v
Tetrasticon Ioannis Iacobi Biliae Laudensis
[colophon + marca]
H vi r
[bianca]
H vi v
Ioannis Iacobi Lomatii Mediolanensis disticon
[incisione]
Iacopo Antiquari, Oratio |
Milano 1509
In occasione dell'ingresso a Milano di Luigi XII (1 lug 1509) Iacopo Antiquari sperò di recitare la sua orazione che tuttavia fu ascoltata solo in privato e poi pubblicata a spese di FG [Cremascoli 1951: 109]
[occhiello:] Oratio Jacobi Antiquarii pro populo Mediol. [Mediolani per A. Minutianum, cura et impensa F. Gaffurii | 1509]
[a i v] Franchinus Gaffurius, Philippino Bononso Laudensi Monasterii divi Bassiani Commendatario | S.P.D [sul dedicatario Filippino Bononi v. Cremascoli 1951: 60 n. 9]
[a ii r] Oratio Ja. Antiquariis pro populo Mediolanensis in in die triumphi ad Ludo. regem Francorum et ducem Mediolanensem invictum
[b iii v] Eiusdem Ja. Antiquariis dicolos tetrastrophos
[b iv r] Raparius Joanni Jacobo Cipelio scriptori archivii. S. | Sestientis pherni tripudium
in quarto | [10] cc. | registro: a6 b4
Facsimili
— Paris,
Bibliothèque Nationale [F-Pn]
De harmonia | Milano 1518
Franchini Gafurii,
laudensis, regii musici publice profitentis, delubrique Mediolanensis phonasci, De harmonia musicorum instrumentorum opus [Opera sull'armonia degli strumenti musicali di Franchino
Gaffurio, lodigiano, pubblico professore della regia musica e fonasco del
tempio di Milano]
[c. 102v] Impressum Mediolani per Gotardum
Pontanum calcographum, die xxvii novembris 1518. Authoris
praefecturae anno trigesimoquinto,
Leone Decimo pontifice maximo, ac
Christianissimo Francorum Rege Francisco, duce Mediolani, foelici auspicio
regnantibus
Ut quondam e Phrygia matre Nasica Deorum
Advectam metuit solus ut exciperet.
Sic fieri solus noster Grolierius hospes
Coelestis meruit cultor et Harmoniae
Et merito: nam cum foverat pascatque sorores:
Quae poterat Divae gratior esse domus.
Giovanni Giacomo Lomazzo firma alcune poesie pubblicate nei libri di Gaffurio (Angelicum 1508, Apologia 1520), come tale possiamo ritenerlo suo allievo. Forse è figlio di quel Giovanni Pietro che finanzia due opere di Gaffurio (Theorica 1492 e Gaza 1492). Precursore di entrambi fu Giovanni Andrea, organista in Duomo nel 1462 (Muoni 1883, p. 210). La passione per la musica nella famiglia Lomazzo, che annovera il più celebre pittore Giampaolo
(1538-1592), si protrarrà fino a Filippo e suo figlio Francesco, prestigiosi stampatori di musica a Milano all'inizio del
Seicento.
Dulces
quisquis auet sonos referre:
Et Iunctam numeris suis Camoenam
Vocibus
simul hinc et hinc uocatis:
Iustis non sine debitisque rhythmis:
Et
Tonis modulisque peruenustis:
Qualeis Thespiadum canunt choreae:
Aut
uoces acheloidum sororum:
Hic bellum Gafuri legat libellum
Conditum
sale non quotidiano.
Et quali Ingenio prius dolebat
Ars haec se
Caruisse: nunc reperto
Franchinum sibi laeta quod renata est
Authorem
uocat: et uocat parentem.
Qui Coeli penitus sacros recessus
Rimatus:
Samio aemulus magistro:
Ortus exerit Artis inde primos.
Et Causas
aperit latentiores.
Et uocum numeros frequentiores:
Cura peruigili ac
laboriosa.
Tum stilo simul Elaegantiori
Simplex: Compositus: grauis:
rotundus.
Lector perlege. rem fides sequetur:
Quam Magnus Grolierus
appobauit
Musarum decus et fauor perennis.
Quis
Chorus hic astat? Musarum. Omnis ne relicto
Parnasi huc uenit sacra
caterua Iugo?
Adsumus hic omnes. et uos quae causa coegit
Sumere tam
longas ex Helicone uias?
Non ne uides nostris uacuas insignibus esse?
Et Phoebum propria cerne carere Lyra.
Abstulit Harmoniae Gafurus
modulamina cunctis
Pieridum nullos nunc habet ora sonos.
Tu Gafuri
reseras animum: tibi plurima credit:
Tu potes ut musis omnia restituat,
Nil agitis mecum: Grolieria tendite ad Antra
Mille sonant Cantus
Dulcia Mille modos.
Vos ibi dicebant sedem posuisse Camoenae:
Musica
Franchini nosco sed illa fuit.
Illic fulgenti residet Grolierius Aula
Et secum Doctos continet ille uiros.
Coelius inter quos facundo prominet
Ore
Et nitet ut leues gemma per articulos.
Hos amat: Hos refouet:
placidaque amplectitur ulna:
Prebet et e largo maxima Dona sinu.
Huius ope accedent uobis quaecunque petetis.
Ipse etenim uere Numina
uestra colit.
Sed uos authori quales referetis honores
Pieris ingrato
ne fluat unda uado?
Attollent uates Grolierii nomen in Auras
Et fient
nostris annua festa locis.
[author]Quo properas? quae
causa fuge? quo numine tutus
Sperasti dominum
linquere posse tuum?
liberMusarum me turba
uocat: Grolierius ipse
Excipit hospitio:
praesidioque fouet.
authorParue liber iam
liber eris: uade omine dextro
Illius et curas
pectore pelle graues.
At si neglectus turpem
patiere repulsam:
Praedico: nunquam limina
nostra redi.
Franchinus
Gafurius Ioanni Grolierio Lugdunensi Christianissimi Francorum Regis a Secretis
ac Insubriae Quaestori Primario. Salutem plurimam dicit.
Mos
fuit apud Antiquos uir Amplissime: quem posteriores per manus traditum ad haec
usque tempora seruauernnt: ut lucubrationes suas doctissimi quique Illustri
cuipiam uiro nuncuparent: ut tantorum uirorum authoritas eas ab inuidiae
morsibus: mastigiisque uendicaret. Propterea dioscorides Anazarbeus (ut sudas
tradit) Marco Antonio: Plutarcus Traiano: Pollux Naucratita Commodo:
Aristoteles Alexandro Macedoni. Oppianus Antonino Caesari: Philostratus Seuero:
ingenii sui commenta nominatim dedicauere. Et id quidem recte. non enim bonas
fruges ueluti Triptolemus mortalibus impartiri possent: nisi numinis cuiuspiam
seueritas semina ab insectorum: aliorumque pastu protegeret. Ego eorum
authoritatem secutus opus quod de Harmonia composui cui magis quam tibi
offerrem inueni neminem. Quod acris ingenii uiri te unum (quanquam tua uirtute
satis splendescas) equestri pedestrique oratione certatim extollant:
Illustrent: cultu prope diuino obseruent. Es et enim disciplinarum liberalium
tutor: musasque iamdiu procellis tempestatibusque agitatas hospitio excipis:
amplecteris: ornas. Ommitto utramque [-f.Iv-] humanitatem: caeteraque: quae te
honestissimo cuique praeferunt: heroibus aequant: diis immortalibus comparant.
namque historiam in praesentiarum non conteximus. Tibi itaque ueluti numini
cuipiam nostras uigilias: hoc est musarum concentum: paruum quidem munus: sed
quae meum erga te animum perpetuo testabuntur: do dicoque: Proinde qualescumque
eae fuerint excipies hylari (ut soles) benignaque fronte. Iam dudum enim
reluctantes uix domi contineo. nam prius (quanquam a musicis omnibus
expectarentur) tamen ingenuo quodam pudore praepeditae prodire non audebant:
Grolierii tandem patrocinium nactae: perfricuerunt frontem: publicumque
accipere per te postulant. Quod si praematurius quam uolebam e nostris aedibus
sunt egressae Id in causa fuit: quod morae impatientes: ut te confestim
salutarent: nullum periculum perhorruerunt. Vale.
Progeniei et studiosissimi laboris Franchini Gafurii
descriptio.
Descrizione
della famiglia e della faticosa carriera di Franchino Gaffurio.
Franchinus Gafurius Betino patre ex opido Leminis bergomensi, qui
pedibus equove strenue stipendia fecerat, matre vero Caterina Fixiraga,
castissima foemina, laude est editus.
Franchino Gaffurio fu
dato alla luce in Lodi dal padre Bettino - del paesetto bergamasco di Almenno -
che aveva militato valorosamente a cavallo o a piedi, e dalla madre Caterina
Fissiraga, donna illibatiasima.
Puer primum sacris initiatur; in
iuventa autem ipsa (quam rectam compositamque transegit) cum sacerdotii
dignitatem attigisset, anno post secundo musices studiis in patria enixissime
operam dedit, fratre Ioanne Godendach carmelita magistro primum usus.
Per prima cosa, ancor
fanciullo, venne avviato agli studi ecclesiastici; raggiunta la dignità
sacerdotale nel fiore della giovinezza (età che passò in modo
onesto e composto), l'anno dopo si dedicò con solerzia agli studi
musicali. Suo primo maestro fu il carmelitano fra Giovanni Goodendag.
Ab
his rudimentis, cum primum patria agire constituit, Mantuam ad patrem, sub
Ludovico Gonzaga clarissimo marchione tunc merentem, concessit, ubi duorum
annorum studio acri labore noctu interdiuque intento multa in artis
speculatione et actione diligentissime conscripsit et plura subtiliter
excogitavit.
Dopo questi rudimenti,
quando decise per la prima volta di allontanarsi dalla patria si recò a
Mantova presso il padre che militava agli ordini del celebre marchese Ludovico
Gonzaga, e lì, datosi con aspra fatica di giorno e di notte ad uno
studio che durò due anni, compilò diligentemente parecchie cose
circa la teoria e la pratica dell'arte [musicale], ed altre numerose con
acutezza escogitò.
Veronam deinde profectus, totidem
annos cum publice docuisset, Musicae institutionis collocutiones et Florem
composuit, ac infinita in arte collegit.
Quindi, partito per
Verona, dopo aver insegnato pubblicamente per altrettanti anni, compose Musicae
iustitutionis collocutiones, e Flos musicae, e raccolse infiniti elementi
riguardanti l'arte.
Mox Genuam a Prospero Adurno
efflagitatus, annum illic professus, eundem a Baptista Campofragoso et Bona
Maria Ioanneque Galeatio, Mediolanensium ducibus, urbe expulsum secutus,
Neapolim traiecit.
Chiamato indi a Genova
da Prospero Adorno, dopo avervi insegnato un anno, sempre al suo seguito,
quando costui fu cacciato dalla città da Battista Campofregoso, da Bona
Maria e da Gian Galeazzo Duchi di Milano, passò a Napoli.
Ibi Philippini Bononii, regii
scribae, municipis et aequalis sui, hortatu, in musica meditatione exercitatus,
tantum praestitit ut iam cum Ioanne Tinctoris, Gulielmo Guarnerii, Bernardo
Ycart et compluribus aliis clarissimis musicis acutissima disserere non
dubitaret. Theoricam tune subtilissimum opus contexuit.
Colà, su
esortazione di Filippino Bononi, segretario reale, concittadino e coetaneo suo,
datosi alla speculazione teorica della musica, tanto progredì da non
esitare più a discutere di sottigliezze con Giovanni Tinctoris,
Guglielmo Guarnieri, Bernardo Hycart e con moltissimi altri celebri musicisti
ancora. Fu allora che stese quell'opera acutissima che è la Theorica.
Orta tum in civitate peste et
infestissimo Turcarum bello qui iam quicquid obviam dabatur in Appulia populati
Hydruntum expugnantes ceperant, Laudam reversus ad Carolum Palavicinum, urbis
episeopum, eius litteris accersitus, in agrum Cremonensem Monticellos divertit.
Ma scoppiata proprio
allora la peste e a causa poi della terribile guerra con i Turchi che, dopo
aver saccheggiato in Puglia tutto ciò che loro si offriva, avevano preso
d'assalto Otranto, tornato a Lodi da Carlo Pallavicino, vescovo della
città, chiamatovi da una sua lettera, si recò a Monticelli in
territorio cremonese.
Penes quem cum triennio desedisset,
tum plurimos adolescentes erudiit, tum Practicam scribere occepit. Interim,
civium precibus victus et stipendio invitatus, Bergomum se contulit. Sed
subsecuto statim bello quod Bergomensibus Mediolani dux intulerat, in patriam
redire compellitur.
Fermatosi presso di lui
tre anni, istruì numerosi giovani e contemporaneamente cominciò a
stendere la Praetica. Nel frattempo, vinto dalle preghiere dei cittadini ed
allettato da [un buon] stipendio, si recò a Bergamo. Susseguitasi
però subito la guerra che il duca di Milano aveva dichiarata ai
Bergamaschi fu costretto a ritornare in patria.
Eius fama postremo et disciplinae
amore accensus, Romanus Barnus laudensis canonicus humani divinique iuris
interpres, Mediolanum, ubi Archiepiscopi vices cum maxima auctoritate obibat,
ad se excivit. Profecti hominis extimatio apud quosque amplissimos viros
propter singularem virtutem tanto ardore crevit ut e vestigio, alacri omnium
primariae aedis praesulum consensu, coeteris cantoribus citra aemulationem,
praepositus fuerit.
Alla fine, il canonico
lodigiano Romano Barni, dottore in utroque iure, colpito dalla suca fama ed
acceso d'amore per la musica, lo chiamò presso di sè a Milano
dove con grande autorità faceva le veci dell'arcivescovo. La stima verso
quest'uomo teso alla perfezione, stima goduta ormai presso le persone
più influenti a causa della sua singolare capacità, crebbe con
tanto fuoco che subito, con sollecito consenso di tutti i canonici della
cattedrale, fu preposto, senz'ombra di invidia, a tutti i cantori.
Quantum autem ibi docendo, legendo,
dictando musicam adiuverit, testatur universa civitas; testes sunt tot
discipuli quos instruxit, infinita praeterea volumina quorum duo (quod maxime
eminerent) Theoricam et Practicam, quia alibi efficaci minus cura fortasse
composuerat, in hac inclita urbe, recenti velut argilla subacta et examussim
conformata, imprimi permisit.
Quanto abbia giovato
colà istruendo, facendo lezione e eomponendo, tutta la cittadinanza sta
a testimoniarlo; ne sono testimoni i numerosi discepoli che istruì e
sopratutto gli infiniti volumi, due dei quali (che erano certo i principali),
la Theoriea e la Praetica (poichè gli altri li aveva composti forse con
cura meno efficace), egli permise che venissero impressi in questa celebre
città, quasi che fossero state loro tolte le recenti scorie e fossero
portati alla perfezione.
Praetereo veterum musicorum graeca
opera, Aristidis Quintiliani, Manuellis Briennii, Baeehei senis Introductorium
et Ptolomei Harmonicon quae omnia eius cura et impensa a diversis interpretibus
in latinum sunt conversa.
Lascio da parte le
opere greche dei musicisti antichi, d'Aristide Quintiliano, di Manuele
Briennio, l'Introductorium di Baccheo il vecchio, e l'Harmonicon di Tolomeo,
opere tutte che furono volte in latino da diversi traduttori a cura ed a spese
sue.
Exit novissime hoc praesens De
harmonia instrumentali volumen quod uno de quinquagesimo aetatis anno
composuit. Bonifacio Simonetae, abbati Sancti Stephani laudensis, viro omnium
scientiarum studiosissimo, maximum suae in eum observantiae argumentum,
dicavit. Cuius quisque materiam inspiciat et alte perscrutetur, necesse est
confiteri artem musicam ab antiquis inchoatam sed ab eo absolutam emanasse.
Or ora esce il presente
volume De harmonia instrumentali che egli ha composto nel suo quarantanovesimo
anno d'età. Lo dedicò a Bonifacio Simonetta, abate di S. Stefano
lodigiano, uomo quanto mai attivo in ogni scienza, come prova massima della sua
stima verso di lui. E chiunque osservi ed esamini a fondo la materia di questo
[volume], è necessario confessi che l'arte inusicale è stata
iniziata dagli antichi, ma che da lui è sgorgata perfetta.
Quare si quispiam bene actae vitae
ac laborum praemii, quae est gloria, ac recti conscientia securus esse debeat,
Franchinum praesertim fore arbitror qui sibi mortales studiis suis obnoxios
reddere potuit.
Perciò se
qualcuno deve essere senza timore per una vita bene spesa, per il premio della
fatica (che è la gloria) e per la consapevolezza dell'onestà, io
credo che Franchino sopratutto lo debba essere, egli che potè rendere
gli uomini ossequienti ai suoi studi.
Natus est die Iovis quartodecimo
Ianuarii hora duodecima, anno millesimo quadringentesimo quinquagesimo
primo.
Nacque il
giovedì 14 gennaio all'ora dodicesima nell'anno 1451.
Ad
| Dio vero Veneris vigesimoseptimo | mensis Martii hoc opus tradidit |
absolutum anno millesimo | quingentesimo. | Laus Deo.
Nel giorno di
venerdì 27 del mese di marzo congedò finita quest'opera, l'anno
mille cinquecento. Lode a Dio.
Revisum castigatumque est hoc
musicum volumen die duodecimo Martii 1514 ab auctore in aedibus divi Marcellini
Mediolani, cum iam musicorum choro Maioris Templi phonascus praefuisset annis
triginta, mense uno, diebus decem atque octo, cuius officium susceperat die 22
Ianuarii anno 1484.
Questo codice musicale
fu revisionato e corretto il giorno dodici di marzo del 1514 dall'autore nei
locali di S. Marcellino a Milano, quando già egli era maestro del coro
dei cantori del Duomo da trent'anni, un mese e dieci giorni, incarico che aveva
assunto il 22 gennaio 1484.
Desine
Mirari: si qua mendosa Figura
Lector: In hoc libro Cernitur esse: Rogo:
Ingenii Studiique mei Complesse putaui
Partes: Ast doleo non
placuisse Tibi:
Dum madet ac siccat (quod nosti) tanta papyrus
Spargitur: Inuito soepius artifice: Vale.
Siue
triumphanti mereas sub appolline miles
Seu reus e tota te colat urbe
Cliens:
Seu labor est rerum naturae inquirere causas
Cuius et haec
mundi machina constet ope:
Aut tua Socraticis sint aemula dogmata chartis
Aut placeant partes quas Epicurus agit.
Quisquis es: hos lector
mauult te discere libros
Musarum gracilis: quam sua sacra chorus.
Quippe noua harmoicae capiunt mysteria legis
Quae male purgatis sunt
reticenda uiris
Turba nocens abeas phoebi sua sacra sacerdos
Franchinus puro dum canat eloquio.
Quicquid
Musa potest: Lyra mouere:
Princeps Calliope nouem sororum.
Franchini
resonant modo libelli.
Exculti superant: Canendo Cunctos
Vates
Threycios: nouos: senesque
Inuentor sileat nepos Athlantis:
Cordarum
Cytharae: Sacer Camoenas
Franchinus: Coluit: Timore nullo
Parnasum
tenuit: nemusque pindi.
Et Fontes Heliconis auctor hausit:
Dono
paegasidum probus suarum.
A Coelo Cecidit prius Superno
Omnis Musica:
quam sapit Sacerdos.
Ne Vanam meditans: fuisse lector
Figmentum
reputes: Legas Frequenter
Auctores uarios: patebit istud.
Hanc
quicunque Cupit: legat libellos
Praesentes: Cytharedus ille Fiet
Prudens: si studio Vacabit: omnis
Flamen qui domino Canit polorum
Hymnos: Sollicitet uidere musas
Laudenses: reserant nouos liquores:
Vocis Compositae: nouem sororum.
In lucem redeunt noui Marones:
In
lucem redeunt noue Camoenae:
Ni mirum: Italidas nouus Camoenas:
Moecenas Grolierius reuisit.
c. 102v
[colophon, marca e altra
incisione]
Gaffurio, Apologia | Milano 1520
Apologia Franchini
Gafurii musici, aduersus Ioannem Spatarium et complices musicos
Bononienses [Difesa di Franchino Gaffurio musico contro Giovanni Spataro e i
colleghi musici bolognesi]
[c. 19r] Impressum Taurini per magistrum Augustinum de
Vicomercato. Anno domini m.d.xx, die xx aprilis
Thesaurus Musicarum Latinarum, Bloomington: Indiana University
Patrick J. Kaufman, The Apologia of Franchino Gafurio: A critical edition
and translation, tesi di laurea, Louisiana State University and
Agricultural and Mechanical College, 2007.
Errori de Franchino Gafurio da Lodi: da maestro Joanne Spatario musico bolognese: in sua deffensione: et del suo preceptore maestro Bartolomeo Ramis Hispano: subtilemente demonstrati
Impressum Bononie: per Benedictum Hectoris, 1521 die xii Ianuarii
quarto | [52] cc. | registro: ?
I-Bc — I-Rsc I-PLn
Gaffurio, Epistola prima | Milano 1521
Lettere indirizzata a Silvestro Alciati, canonico della congregazione di San Salvatore di Bologna e datata "Mediolani quarto idus martii m.d.xxi" [12 marzo 1521]
[senza frontespizio, dall'explicit] Epistola prima Franchini Gafurii musici in solutiones obiectorum Vaginarii Bononiebsis finit.
[6] cc. | registro: A6 (ultima c. bianca)
I-Ma E-Sc
Spataro, Dilucide | Bologna 1521
Dilucide et probatissime demonstratione di Giovanni Spataro contra certe frivole et vane excusatione de Franchino Gafurio
Impressum Bononiae: per Hieronimum de Benedictis, 1521 pridie mensis Maii
? | [?] cc. | registro: ?
GB-Lbl E-Sc
Facsimili
ed. Johannes Wolf, Berlin: Breslauer, 1925.
Gaffurio, Epistola secunda | Milano 1521
Seconda lettere indirizzata al fiorentino Antonio Alberti, cultore di musica, datata "Mediolani non calendas iunii 1521" [24 maggio 1521]
[senza frontespizio, dall'explicit] Epistola secunda apologetica Franchini Gafurii musici in solutiones obiectorum Iannis Vaginarii Bononiensis, ad Antonium de Albertis Florentinum iuvenem studiosissimum finit.
[12] cc. | registro: A-B6
I-Ma E-Sc
f. [A1 r]
[versi] Musarum querella ad Phoebum de Io. Vaginario scurra delirio, per Bartholomeum Philyppineum Varralensem
f. [A2 r]
[lettera]
f. [B4 v]
[versi, incipit:] Qui gladios quandam ...
f. [B5 r]
[versi, incipit:] Audisset Phoebus ...
f. [B5 v]
[versi] Ad omnes musicos, eiusdem Bartholomei Philyppinaei Vaginarium petulantem epigramma
[versi] Miseranda deploratio Io. Vaginarii, per eundem
Filippineo, Apologia | Milano 1521
Altra Apologia di Bartolomeo Filippineo pubblicata nel II volume (pubbl. qualche settimana prima del I) di
una miscellanea che accoglie scritti di Maffeo Vegio (Pompeiana, Epigrammata in rusticos e Convinuium deorum), e Bartolomeo
Ponterolli (Albula).
I vol.
Quae in hoc opere
continentur: Maphei Vegii laudensis Pompeana, Epigrammata in
rusticos, Convivium deorum · Barth. Ponterolli iureconsulti laudensis Albula · Barthol. PhilippineiGaphuriani nominis assertoris in Io. Vaginarium Bononiensem apologia. Ad praestantissimum virum Ant. de Fantis
theologum ac philosophum Tarvisinum [Quanto in quest'opera si contiene: di Maffeo Vegio, lodigiano, Pompeana, Epigrammata in rusticos e Convivium deorum · di Bartolomeo Ponterolli, giureconsulto lodigiano, Albula · di Bartolomeo Filippineo Difesa del fautore della parte gaffuriana
contro il bolognese Giovanni 'Inguainato' · All'eccellentissimo Antonio de Fantis, teologo e filosofo di Treviso]
[c. 64r] Impressum Mediolani per Ioannes de
Castiliono, impensis Andree Calvi, anno Domini m d xxi, die xi octobris. Registrum: omnes sunt duerni.
cm 24 x 32 | [64] cc. | registro: A-h5
II vol.
ApologiaBarto.
Philippinei Gaphuriani nominis assertoris in Ioan. Vaginarium
Bononiensem. Ad Ant. de Fantis Tarvisinum theologum ac
philosophum prestantissimum [Difesa di Bartolomeo Filippineo fautore della parte gaffuriana
contro il bolognese Giovanni 'Inguainato']