Frontespizio del primo volume |
l'autore | l'opera | le edizioni | la fortuna
Martin Gerbert [Franz Dominik Bernard Gerbert von Hornau], storico della musica e teologo tedesco, nacque a Horb sul Neckar l'11 Ottobre 1720. Entrato sedicenne nell'abbazia benedettina di San Biagio (St. Blasien, Selva Nera) fu consacrato sacerdote nel 1744 e assunse il nome di Martin. Compiuti gli studi, vi insegnò teologia per dieci anni curandone la biblioteca. Dal 1759 Gerbert viaggiò in vari Paesi europei (descritti nel suo Iter Alemannicum, 1765) visitando soprattutto le biblioteche conventuali principalmente nella ricerca di fonti medievali su liturgia e teoria musicale. Durante questi viaggi, conobbe in Italia padre Martini con il quale ebbe rapporti epistolari importanti. Nel 1764 fu eletto principe abate di San Biagio; diede ai monaci nuove costituzioni e avendo un incendio distrutto il monastero nel 1768, lo ricostruì (grazie all'aiuto dell'Imperatrice Maria Teresa d'Austria) rendendolo fiorente centro di studi teologici, musicali e storici (nel monastero si conserva il suo ritratto anonimo riprodotto qui a fianco).
Uomo colto e attento agli equilibri politici e diplomatici, Gerbert ebbe corrispondenza con molte personalità del suo tempo, fra cui Rousseau, Maria Teresa (che aveva una predilezione per le arti e la musica) e papa Pio VI (amante delle lettere e mecenate munifico). Si dedicò alla storia dell'ordine benedettino (Historia Silvæ Nigræ ordinis S. Benedicti coloniæ, 3 voll., 1783) e storia della liturgia (Vetus liturgia Alemannica, 2 voll., 1776; Monumenta veteris liturgiæ Alemannicæ, 2 voll., 1777-79) e fu autore di molte opere teologiche ed esegetiche. Per quanto concerne la musica, agli Scriptores ecclesiastici fece precedere De cantu et musica sacra (1774) in cui si fornisce un'ampia descrizione dello sviluppo della monodia liturgica e della polifonia vocale; l'impiego di numerosi esempi tratti da scrittori liturgici greci e latini, accompagnati alle disposizioni musicali di sinodi e concili fa dell'opera una raccolta preziosa. Da una sottoscrizione a stampa si apprende che aveva in animo di pubblicare un saggio della più bella musica composta dai più recenti compositori. Martin Gerbert appartiene insieme a padre Martini, Burney, Hawkins e Forkel, ai più importanti studiosi storici-musicali della seconda metà del Settecento. Morirà nel monastero di San Biagio il 13 Maggio 1793.
Indice dei tre tomi:
Tomo I
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[frontespizio] |
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Praefatio [cc.n.n. 3-46] |
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p. 1 |
i |
Gerontikon S. Pambonis, abbatis Nitriæ | sæc. IV |
4 |
ii |
Monacho qua mente sit psallendum, ex tom. IV biblioth. Patrum edit. venet. pag. 712 | sæc. IV |
5 |
iii |
Instituta patrum de modo psallendi sive cantandi ex ms. codice San Gallensi apud Thomasium Opp., t. IV, pag. 353 |
9 |
iv |
S. Nicetius episcopus Trevirensis De laude et utilitate spiritualium canticorum, quæ fiunt in Eccelsia Christiana, seu De psalmodiæ bono | sæc. VI |
14 |
v |
Magni Aurelii Cassiodori Institutiones musicæ, seu excerpta ex eiusdem libro De artibus ac disciplinis liberalium litterarum, ex t. II Opp. Cassiodori, edit. benedict. Venetiis 1729 | sæc. VI |
19 |
vi |
S. Isidori Hispalensis Sententiæ de musica | sæc. VII I. De nomine musicæ II. De inventoribus musicæ III. Quid possit musica IV. De tribus partibus musicæ V. De triformi musicæ divisione VI. De prima divisione musicæ, quæ harmonica dicitur VII. De secunda divisione musicæ, quæ organica dicitur VIII. De tertia divisione musicæ, quæ rhythmica dicitur IX. De musicis numeris |
26 |
vii |
Flacci Alcuini seu Albini Musica | sæc. VIII |
27 |
viii |
Aureliani Reomensis Musica disciplina | sæc. IX Incipit præf. Musicæ discliplinæ Aureliani conf. Martenii collect. ampliss. t. I col. 121 seqq. I. De laude musicæ disciplinæ II. De nomine et inventoribus eius, et quomodo forme numerorum inventæ fuerint III. Quod musicæ tria sint genera IV. Quot habeat humana musica partes V. De vocum nominibus VI. Quod habeat musica cum numero maximam concordiam VII. Quid sit inter musicum et cantorem VIII. De tonis octo IX. Quæ ipsis inscribuntur tonis X. De authentu proto XI. De plagis proti XII. De authentu deutero XIII. De plagis deuteri XIV. De authentu trito XV. De plagis triti XVI. De authentu tetrardi XVII. De plagis tetrardi XVIII. Deuterologium tonorum XIX. Normæ, qualiter versuum sprissitudo, raritas, celsitudo, profunditasque discernatur omnium tonorum XX. Quod ab hac disciplina exstant composita modulamina, quæ die noctuque iuxta constitutionem patrum præcedentium præcinuntur in ecclesia |
63 |
ix |
Remigii Altisiodorensis Musica | sæc. IX |
95 |
x |
Notkeri De musica | sæc. X De octo tonis De tetrachordis De octo modis De mensura fistularum organicarum |
103 |
xi |
Ubaldi seu Hucbaldi monachi Elnonensis Opuscula de musica | sæc. X
[p. 103] Incipit liber Ubaldi peritissimi musici, vel Harmonica
institutione [tav. ripiegata post p. 122] |
230 |
xii |
Regino Prumiensis De harmonica institutione |
247 |
xiii |
D. Oddonis abbatis, ut videtur, Cluniacensis
[p. 247] Tonarius ex cod. Cas. | sec. XI |
303 |
xiv |
Adelboldi Musica ex cod. Tegernseensi | sæc. XI vel XII [tav. ripiegata post p. 306] |
312 |
xv |
Bernelini Cita et vera divisio monichordi in diatonico genere |
330 |
xvi |
[anonimi]
[p. 330] Anonymi I Musica |
344 |
xvii |
[Mensura monochordi] Mensura monochordi Boetii, ex codice Benedicto-Burano |
sæc. XII |
349 |
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Corrigenda |
Tomo II
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[antiporta figurata] |
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Praefatio [cc.n.n. 2-10] |
p. 1 |
Guidonis Aretini Opuscola de musica
[p. 2] Micrologus ... de disciplina artis musicæ I. Quid
faciat, qui se ad disciplinam musicæ artis parat? II. Quæ
vel quales fint notæ, vel quot? III. De dispositione earum in
monochordo IV. Quibus fex modis sibi inviecem voces iungantur? V.
De diapason et cur tantum septem sint notæ VI. De divisionibus
vocum, et interpretationibus earum VII. De modis quatuor et
affinitatibus vocum VIII. De aliis affinitatibus vocum et [bemolle] et
[bequadro] IX. De similitudine vocum in cantu, quarum diapason sola
perfecta est X. De modis, et falsi meli agnitione et correctione
XI. Quaæ vox, et quare in cantu obtineat principatum XII. De
divisione quatuor modorum in octo XIII. De octo modorum agnitione,
acumine et gravitate XIV. De tropis, et virtute musicæ XV.
De commoda componenda modulatione XVI. De moltiplici varietate sonorum
et neumarum XVII. Quod ad cantum redigitur omne, quod scribitur
XVIII. De diaphonia id est, organi præcepto XIX. Dictæ
diaphoniæ per exempla probatio XX. Quomodo musica ex malleorum
sonitu sit inventa |
55 |
Quomodo de arithmetica procedit musica sequens opusculum in cod. ms. S. Emmerami habetur post Micrologum Guidonis an eiusdem, an alterius auctoris sit ignoro De tropis sive tonis Qualiter diapason species construuntur De agnitione quatuor modorum De inventione synemmenon De speciebus diatessaron De speciebus diapente De proprietatibus troporum Ubi tetrachordum et diezeuxis De vi symphoniis De cognatione proti et tetrardi |
61 |
Bernonis Augiensis Opuscola de musica etc.
[p. 61] Musica ... seu Tonarius ex cod. Palatino biblioth. Vatic.
collato cum codice Admontensi |
114 |
De consona tonorum diversitate ex ms. San Gallensi coævo |
124 |
Hermanni Contracti Augiensis monachi Opuscola musica ex ms. biblioth. Vindobonensi etc. |
154 |
Musica S. Wilhelmi Hirsaugiensis abbatis, ex cod. San Blasiano, sec. XII collato cum altero Vindob. biblioth. Cæs. [tav. ripiegata post p. ?] |
183 |
Musica Theogeri Metensis episcopi, ex cod. San Blasiano collato cum Tegernseensi et San Petrino |
197 |
Musica Aribonis scholastici [2 tavv. ripiegate post pp. 204 e 214] |
230 |
Ioannis Cottonis Musica ex ms. San Blas. sæc. XII collato cum Vindobonensi et Lipsiensi |
265 |
Tonale S. Bernardi |
277 |
Gerlandi Fragmenta de musica |
279 |
Eberhardi Frisingensis Tractatus de mensura fistularum |
283 |
Anonymi De mensura fistularum in organis ex msc. San Blas. |
287 |
Engelberti abbatis Admontensis de musica |
369 |
Ioannis Aegidii Zamorensis Ars musica ex msc. Vaticano |
Tomo III
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[antiporta figurata] |
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Praefatio [cc.n.n. 3-5] |
p. 2 |
Franconis Musica Incipit Ars cantus mensurabilis edita a magistro Francone Parisiensi I. De definitione musicæ mensurabilis et eius speciebus II. De definizione discantus et divisione III. De modis cuislibet discantus IV. De figuris five fignis cantus mensurabilis V. De ordinatione figurarum ad invicem VI. De plicis in figuris simplicibus VII. De ligaturis, et earum proprietatibus VIII. De plicis in figuris ligatis IX. De pausis, et quomodo per ipsas modi ad invicem variantur X. Quot figuræ fimul ligabiles sint XI. De discantu et eius speciebus XII. De copula XIII. De ochetis |
16 |
Eliæ Salomonis clerici de Sancto Asterio Petrigoricensis diocesis in Gallia Scientia artis musicæ I. De numero litterarum II. De natura litterarum III. De natura gamma IV. De numero et natura punctorum et litterarum V. De natura cuiuslibet puncti per se VI. De numero clavium, et natura eaurumdem VII. De notitia palme VIII. De doctrina cantandi IX. De consistorio tonorum, ut in genere generalissimo, et in specie et ordine eorumdem X. De figura et ordine omnium tonorum in lectura XI. De ordinatione et statu primi toni cum secundo in lectura et in figura XII. Practica primi toni in cantu XIII. Practica de regimine seculorum XIV. De expositione: primum quærite XV. De expositione de gloria patri XVI. De numero seculorum primi toni XVII. De prænotandis ad naturam seculorum XVIII. De natura et proprietate quorumlibet seculorum XIX. rubrica de pratica & regimine responsoriorum, & aliorum cantuum XX. de practica clavium, qualiter debeant uti solfiando XXI. De practica secundi toni XXII. De practica tertii toni XXIII. De practica quarti toni XXIV. De practica quinti toni XXV. De practica sexti toni XXVI. De practica septimi toni XXVII. De practica octavi toni XXVIII. Qualiter cantus debeat lineari XXIX. De prænotandis et considerandis in nova edition buius artis XXX. De notitia candandi in quatuor voces et de quibusdam notabilibus debitis et honestis XXXI. De doctrina falsæ musicæ, qualiter debeat evitari |
65 |
Marcheti de Padua Musica seu Lucidarium in arte musicæ planæ ex msc. biblioth. Ambros. Mediolanensis
[p. 65] Tractatus I I. De inventione musicæ II. De
pulcritudine musicæ III. De utilitate musicæ IV. De
iudicio musicæ V. Quit sit musicæ VI. Unde dicatur
musica VII. De divisione musicæ VIII. De musica harmonica
IX. De sono, qui est vox X. Unde dicitur vox XI. Quotuplex
est vox XII. De musica organica XIII. De sono, qui non est vox
XIV. De musica rhythmica XV. De divisione præsentis
musicæ XVI. De genere generalissimo, et specie specialissima in
musica |
121 |
Eiusdem Marcheti de Padua Pomerium in arte musicæ mensuratæ ex cod. vatic. Analysis operis,
prout in dicto codice eidem præponitur Epistola ... domino Roberto
Ierusalem et Siciliæ regi
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189 |
Ioannis de Muris Tractatus de musica
[p. 189] Monitum – Summa [musicae] ex ms. Paris. nunc S. Blas. I. Quid sit
musica, et a quibus sit inventa II. Ad quid sit utilis musica
III. Qui primo in ecclesia utebantur musica, et quare IV. De divisione
musicæ in naturalem et instrumentalem, mundanam et humanam V. De
musica humana VI. De notulis cantus usualis quæ sint, et ad quid
sint inventæ VII. De sex notularum vocibus, et sufficientia
earumdem VIII. De palma seu de manu musica, et lineis vel spatiis eius
IX. Quare manus potius est instrumentum musicæ, quam aliud membrum
X. De intervallis et speciebus illorum XI. Quare plura non sunt
intervalla quam novem, et quare non plures articuli quam novemdecim XII.
De signis intervallorum a diversis diversi mode ordinatis XIII. De
cautelis, quibus novus cantor et rudis cantum addiscat XIV. De
inventione tonorum et nmero eorum secundum antiquos et secundum modernos
XV. Quæ sint claves et viceclaves finales tonorum XVI. Quæ
sint claves initiales tonorum, et qualiter ascendatur et descendatur, et
quantum XVII. Quantum toni authenti ascendant et descendant, et quantum
pagales XVIII. Qualiter cantus plagalis distinguitur ab authento per
claves discreativas XIX. De tropo, et tenore, et cauda, quæ
attenditur in cantu XX. Qualiter et ubi gloria inchoatur, et de
hemitoniis et differentiis tonorum XXI. Qualiter et quot modis error
fiat in cantu XXII. Qualiter novus cantu habet fieri e diversificari
XXIII. Quæ sint vitia in novo cantu cavenda XXIV. De
polyphonia XXV. intergumentum musicæ [=Perseus & Petrus, Summa musice, ed. Page 1991] |
315 |
Tractatulus de differentiis et generibus cantorum a magistro Arnulpho de S. Gilleno editus ex codice Parisiensi |
319 |
Ioannis Keckii Introductorium musicæ ex autographo Tegernseensi Præfatio I. De musicæ inventione II. De varia sonorum seu vocum proporzione III. De sonorum seu vocum repræsentatione IV. De sonorum seu vocum consonantia et dissonantia V. Aliqua in superioribus narrata demonstrat, et libro finem imponit |
329 |
Adami de Fulda Musica ex msc. Argentoratensi Clarissimo iurisconsulto Ioachim Luntaler, advocato consistoriali, amico, fautorique singularissimo, Adam de Fulda ducalis musicus felicitatem dicit In partem secundam præfatiuncula Paties III ... in musicam mensuralem aut figurativam Pars quarta ... in proportiones, consonantias et partem quartam præfatiuncula |
382 |
Constitutiones Capellæ Pontificiæ communicavit mecum qui hodie Capellæ Pontificæ præest Iosephus Santarelli I. [senza titolo] II. Modus proponendi novos cantores III. Modus examinis IV. Scrutinium super admissionem novi cantoris V. Modus dandi cottam et iuramentum VI. Modus admissionis novi cantoris VII. De salario consignando novo cantori VIII. Novus cantor tenetur solvere duos ducatos pro cotta IX. Novus cantor tenetur solvere decem ducatos pro regalibus participantibus X. Quomodo inter cantores sint dividenda regalia XI. De silentio observando stante divino XII. Modus servandus in choro XIII. De licentia eundi extra chorus pro aliquo particulari negotio XIV. Non debent extra capellam missam decantare XV. De officio ultimi et penultimi XVI. De cantore prævaricante a servitio capellæ XVII. De cantore scandalum faciente XVIII. De cantore condemnato, et revelante decreta collegii XIX. De habitu honesto deferendo XX. Modus in congregatione cantorum servandus XXI. Quando erit contentio inter cantores XXII. De licentia exeundi extra urbem XXIII. De licentia eundi ad partes XXIV. De cantore ex partibus reverso XXV. De cantore in servitiis capellæ per 25 annos existente XXVI. De cantore infirmo XXVII. De cantore infirmo reverente ad officium capellæ XXVIII. De cantore infirm ultra annum XXIX. De cantore mortuo XXX. Qualiter inter cantores scaptulæ confectionum sint dividendæ XXXI. De creatione novi pontificis XXXII. De regalibus per novos cardinales cantoribus solvendis XXXIII. De exequiis summorum pontificum XXXIV. Quando ingreditur conclave XXXV. Modus servandus cardinalibus in conclavi existentibus XXXVI. De exequiis rr. dd. cardinalium XXXVII. De negotiis capellæ per deputatos pertractandis XXXVIII. De abbatia XXXIX. Quomodo novus abbas est eligendus XL. De punctatore XLI. Quando leguntur constitutiones capellæ XLII. De regalibus solvendis particulariter decano XLIII. De divino officio celebrando in dicta capella per eosdem cantores et collegium XLIV. Qualiter prima celebranda est in die dominico XLV. Qualiter prima celebrando in aliis diebus totius anni XLVI. De tertia XLVII. De missa XLVIII. De sexta tempore quadragesimæ XLIX. De nonis, vesperis et completoriis L. De versiculis cantandis in capella LI. De missis papalibus celebrandis per summum pontificem LII. De vesperis papalibus LIII. De missis papalibus LIV. De matutino noctis nativitatis domini LV. De matutinis tenebrarum LVI. De vespera et matutinis mortuorum LVII. De lectionibus et prophetiis recitandis LVIII. De processione et missa corporis christi LIX. De missa cantanda extra capellam |
397 |
Tekne psaltike seu Ars psallendi aut cantandi græcorum ex tabulis San Blasianins |
398 |
Metrophanis Critopuli epistola de vocibus in musica liturgica græcorum usitatis |
402 |
Index I auctorum, qui ab his scriptoribus citantur Index II materiarum |
1784 | prima edizione
Martin Gerbert, Scriptores ecclesiastici de musica, sacra
potissimum, ex variis Italianæ, Galliæ et Germaniæ codicibus
manuscriptis collecti et nunc primum publica luce donati, St. Blasien:
tipis San Blasianis, 1784..
1905 | rist. anast.
Graecii
(Graz): J. Meyerhoff, C. Reinecke, 1905.
1931 | rist. anast.
Milano:
Bollettino bibliografico musicale, 1931.
1963 | rist. anast.
Hildesheim: Olms, 1963; 1990.
— La maggior dei testi fu ripubblicata nella Patrologia latina di Migne (1855), e in forma digitale in Thesaurus musicarum latinarum (TSM)
Gli Scriptores ecclesiastici sono considerati una tra le opere più importanti del XVII sec. per approccio documentario e metodologico. Nel 1864, quasi un secolo dopo, Charles Edmond Coussemaker ritenne indispensabile completarla pubblicando Scriptorum de musica Medii ævi. Novam seriem a Gerbertina alteram intendendo portare alla luce nuovi documenti con la stessa cura di Gerbert.
Il benedettino Cölestin Vivell (18461923) pubblicò un indice analitico delle raccolte di Gerbert e Coussemaker come Initia tractatuum musices ex codicibus editorum collegit et ordine alphabetico, Graecii (Graz): sumptibus U. Moser (J. Meyerhoff), 1912; rist. anast. Genève: Minkoff, 1979.
Una recente revisione del lavoro di Gerbert (di cui è uscito solo il primo volume) è quella di Michael Bernhard, Clavis Gerberti: eine Revision von Martin Gerberts Scriptores ecclesiastici, Munchen: Verlag der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, 1989.
Gli Scriptores ecclesiastici rimangono ancora oggi strumento imprescindibile, e solo da pochi anni l'American Institut of Musicology ha iniziato a pubblicare l'edizione critica e commentata dei teorici medievali contenuti nella silloge di Gerbert.